Zespół

Joanna Chmielewska

zdjęcie nr6 Joanna Chmielewska

Pedagog, terapeuta podejścia rozwojowego (Growth through Play System II stopień), animator zabaw dla dzieci, absolwentka Pedagogiki Opiekuńczo-Wychowawczej, studiowałam na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego i na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, jak również jestem weteranem licznych wolontariatów.

Wierzę, że w każdym z nas kryje się nieograniczony potencjał. Czasem wymaga on stworzenia odpowiednich warunków oraz sytuacji, aby móc go wyzwolić. Swoją ścieżkę zawodową wiążę z kierunkami, które pozwalają na maksymalne zindywidualizowanie podejścia do podopiecznego. Rolą terapeuty jest znaleźć wyjątkowy, skrojony na miarę potrzeb konkretnego dziecka klucz, który pozwoli ten potencjał ujawnić.

Miałam szczęście spotkać na swojej drodze wielu niesamowitych ludzi, których obserwowanie w ich praktyce zawodowej dało mi najważniejsze przekonanie, że szacunek, życzliwość do dziecka jest obligatoryjne. To nie dziecko musi zasłużyć na mój szacunek, to ja muszę zasłużyć na zaufanie dziecka. Jeśli oboje dobrze czujemy się w swoim towarzystwie i zbudujemy pozytywną relację, szansa na skuteczną pomoc dziecku wielokrotnie rośnie. A poza tym to cudowne, gdy terapia jest przyjemnością zarówno dla mnie, jak i dla mojego podopiecznego!

Od ponad 10lat angażuję się w rozmaitą działalność non-profit, która stanowi dla mnie ważne doświadczenie i lekcję pokory. Byłam wolontariuszką m.in. w ramach studenckiego wolontariatu PROJEKTOR, jako opiekun na obozach rehabilitacyjno-usprawniających PCK, jak również pracowałam w Bydgoskim Zespole Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych. Aktualnie prowadzę własną działalność terapeutyczno-szkoleniową, równolegle tworzę i koordynuję projekt „Lekcja Akceptacji” i jestem członkiem zarządu w Fundacji Na Niebiesko.

Ukończone kursy:

  • Growth through Play System I i II stopień
  • Podejście HANDLE I i II stopień
  • Szkolenie PECS I poziom
  • Makaton I stopień
  • Metoda INPP “Wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce – program szkolny” wg integracji odruchów dr Sally Goddard
  • Warsztaty “Przełomowe Strategie dla AUTYZMU” Wprowadzenie do Programu Son-Rise prowadzone przez Rauna Kaufmana
  • Intensywny kurs arteterapii dziecięcej i młodzieżowej
  • Szkolenie dla wolontariuszy wspierających osoby w spektrum autyzmu – projekt “Aktywne środowisko dla siebie wsparciem i organizatorem”
  • Warsztaty “Zabawa inspirująca rozwój”
  • Kurs “Animator zabaw dla dzieci”
  • METODA DOBREGO STARTU, część praktyczna
  • Wychowawca wypoczynku dzieci i młodzieży

 

Katarzyna Wiśniewska

DSC03738

 

Nauczyciel wychowania fizycznego, specjalizacja sport osób niepełnosprawnych, w Fundacji Na Niebiesko prezes Zarządu.
Jestem osobą, która nie lubi tkwić w bezczynności, dlatego jako licealistka zaczęłam pracować z osobami niepełnosprawnymi, pod wpływem tych doświadczeń podjęłam studia na Akademii Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu na kierunku wychowanie fizyczne.

Doświadczenie zdobyte podczas wolontariatu skłoniło mnie do wybrania specjalności sport osób niepełnosprawnych. Zaczęłam pracować w szkole specjalnej dla dzieci z niepełnosprawnością intelektualną. Z pasją wprowadzałam nowe formy zajęć lekcyjnych, pisałam autorskie programy nauczania i projekty edukacyjne.

 

Jako matka, nauczyciel i terapeutka szukam najbardziej skutecznych metod terapii, podejść pedagogicznych. Po niezliczonych godzinach pracy, wielu popełnionych błędach, widzę, że najlepsze efekty przynoszą metody niedyrektywne! Zauważyłam zmiany w zachowaniu nie tylko dziecka, ale również nas – dorosłych. Odnalazłam właściwą drogę, styl życia, terapii, która nakierowana jest na miłość, szacunek, akceptację.

Ukończone kursy i kwalifikacje:

  • kurs Start Up Programu Son-Rise, USA
  • Growth trough Play System stopień I i II
  • Podejście HANDLE I i II stopień
  • szkolenie dla wolontariuszy wspierających osoby ze spektrum autyzmu projekt: Aktywne środowisko dla siebie wsparciem i organizatorem
  • Instruktor Sportu Osób Niepełnosprawnych specjalność Narciarstwo Alpejskie (2008 r.)
  • szkolenie z zakresu Picture Exchange Communication System – Poziom 1.(PECS)
  • szkolenie: Praktyczne zastosowanie metody Integracji Sensorycznej w pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie
  • konferencja szkoleniowa nt.: Edukacja dla zdrowia. Znaczenie wychowania fizycznego, profilaktyki i korekcji zaburzeń postawy ciała
  • kurs technik neurofizjologicznych w usprawnianiu dzieci ze skoliozą oraz profilaktyce wad postawy
  • instruktor rekreacji snowboardu i narciarstwa alpejskiego oraz Nordic Walking.

Magdalena Sykuła

Anna Korzan

Prywatnie jestem tłumaczem, ale przede wszystkim mamą 13 latka z bardzo bogatą historią problemów medycznych. Doskonale wiem, jak czuje się rodzic tuż po diagnozie. Jednak diagnoza to zaledwie początek.

Od wielu lat wspieram rodziców, między innymi w poszukiwaniu skutecznych i sprawdzonych metod leczenia i doborze właściwej formy terapii. Swoje doświadczenie uzupełniam o rzetelną wiedzę z licznych kursów i studiów psychologicznych. Jestem między innymi terapeutką ręki, sensoplastyki, integracji sensorycznej, migam w PJMie, ale nieobce mi są również inne formy: AAC czy metoda Montessori.

 

KONSULTACJE:

Kamil Lodziński

zdjęcie nr5 Kamil Łodziński

Pedagog specjalny, neurologopeda, przyjaciel Fundacji Na Niebiesko.

Tak, jestem terapeutą.  Zwykle nie mówię tak o sobie, ponieważ brzmi to jak jedyny i niezastąpiony twór, który „leczy”, uzdrawia, przywraca funkcje.  Jednak w swoim środowisku muszę nim być, muszę sprostać czasami zadaniom, które wybiegają poza wszelakie standardy wiedzy zdobytej na uczelniach, szkoleniach czy kursach.  Muszę i chcę sprostać tym zadaniom. Zainteresować uczestnika do takiego stopnia, by chciał brać udział w zajęciach. Chciał się rozwijać pod moją pieczą? Jest to możliwe, kiedy terapeuta nie boi się wyzwań i w wyjątkowych przypadkach nie postępuje według standardów, według sprawdzonych metod, według statystyk. Udaje się to, kiedy jest elastyczny.

Porozumiewanie się. To był i jest mój obszar umiejętności. Pracując z dziećmi z poważnymi problemami w porozumiewaniu się i komunikowaniu chociażby podstawowych potrzeb, z ich rodzicami, którzy są pełni emocji, wiedzy o dziecku, wiedzy o schorzeniu swego dziecka, wiedziałem jedno – nikt poza nimi nie wie więcej.

Kiedy zaczęła się moja “przygoda” z autyzmem?

Kiedy nastał ten dzień, wyjątkowego wydarzenia, cały dzień spędziłem na robieniu pomocy. Cudawianki na kiju. Drukowanie, laminowanie, wycinanie to takie wstępne czynności terapeuty, który owe pomoce wykorzysta przez 40 min a robi je czasu drugie tyle. Dobrze, że posłużą uczestnikowi w dalszej komunikacji. Strategia jest, plan też. I co ?! Zero zainteresowania mojego uczestnika „przedmiotami”, obrazkami i całą tą otoczką. Wtedy zdałem sobie sprawę tak naprawdę, że JA sam jestem narzędziem, a nie wszystkie kolorowe przedmioty, które kosztują niebagatelne pieniądze, zasilając konto firm je dystrybuujących. Pomoce przygotowane w Sali, leżą. Zamykam drzwi. Czuję ciężki oddech, dostrajam się. Wykonując podobne i zbliżone aktywności do mojego uczestnika zabawy, wiem już, że ta sytuacja jest dla niego wysoce stresująca. Czekając na zainicjowanie przez uczestnika interakcji, tym razem przez spojrzenie, wyczuwam:

„Jak to, nic mi nie każesz robić ?!” Wielkie zdziwienie w oczach, oddech się reguluje. Ja jako „narzędzie” uruchamiam akcję, gdy tylko patrzy. „Mogę kontrolować” ?! Łaaaał.  W uczestniku budzi się myśl: „Mogę kontrolować sytuację?” – ale fajnie.

Ukończone szkolenia i uprawnienia:

  • The Growth trough Play System (GPS) Certyfikat stopnia I i II;
  • Kurs on-line Doskonalący – Superwizowana praca z dzieckiem przez Fundację Zrozumieć Autyzm;
  • Rekomendacja ze Stowarzyszenia Rehabilitacyjnego Centrum Rozwoju Porozumiewania się w Kwidzyniu od dr Magdaleny Grycman;
  • Komunikacja wspomagająca i alternatywna (AAC); Stopnie I, II, III i IV prowadzone przez dr Magdalenę Grycman;
  • Umiejętności terapeutyczne zdobyte poprzez szkolenia superwizyjne prowadzone przez dr Magdalenę Grycman;
  • Stymulacja bazalna stopień I i II;
  • Terapia HANDLE (Holistic Approach to NeuroDevelopment and Learning Efficiency) stopień I i II;
  • Wideotrening Komunikacji (Video Interaction Training – VIT|) Certyfikat kursu wprowadzającego;
  • Neurostymulacja i praca na odruchach w celu wzmocnienia fundamentalnych podstaw rozwoju (ITEM – Szumiło);
  • INPP „Wspomaganie rozwoju dzieci ze specyficznymi trudnościami w nauce – program szkolny, wg integracji odruchów dr Sally Goddard;
  • Terapia dzieci z autyzmem (PSTB);
  • Prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych z dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim; Studium Doskonalenia Kompetencji Nauczycielskich „MARKUS”;
  • „Jak wykorzystać diagnozę i terapię neuropsychologiczną w pracy z dziećmi ze złożoną niepełnosprawnością”; Studium Doskonalenia Kompetencji Nauczycielskich „MARKUS”;
  • Kurs kwalifikacyjny z zakresu oligofrenopedagogiki dla nauczycieli; Centrum Doskonalenia Zawodowego Nauczycieli w Poznaniu (270 godz.).

W życiu nie chodzi o czekanie, aż burza minie... Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu.

Społeczności