Lekcja akceptacji

logotyp Lekcja Akceptacji Rto projekt, którego celem jest kształtowanie świadomości młodzieży na temat zaburzenia coraz częściej diagnozowanego w ostatnich latach – spektrum autyzmu.

Uczniowie poznańskich szkół w czasie trwającej 60 minut lekcji poznają podstawowe zagadnienia z zakresu funkcjonowania osób z autyzmem, ze szczególnym naciskiem na ich trudności związane z radzeniem sobie we współczesnym świecie oraz w kontaktach z otoczeniem. Podczas zajęć przeprowadzone są krótkie ćwiczenia, mające na celu zrozumienie, w jaki sposób osoba z autyzmem odbiera świat i reaguje na różne bodźce.

DSC01289Autyzm staje się właśnie jedną z niewielu „chorób” oficjalnie zaliczanych przez ONZ do najgroźniejszych – obok AIDS, cukrzycy i raka. Ostatnio odnotowujemy znacznie więcej zachorowań na autyzm niż kiedyś – wg badań jest to najczęściej występujące zaburzenie rozwojowe, pojawia się dziś u co 100 rodzącego się dziecka. W zakresie budowania świadomości ludzi na temat otaczających nas problemów i trudności, największe znaczenie ma praca u podstaw. Kto ma się tym zająć jak nie rodzice, nauczyciele, środowisko szkolne?

Tym, co najbardziej boli osoby stykające się z autyzmem jest znikoma wiedza na ten temat otoczenia. Z niej wynikają liczne problemy z akceptacją i funkcjonowaniem w społeczeństwie. Problemy te dotykają nie tylko dzieci z autyzmem, ich rodziny również – z obawy przed wytykaniem palcami zamykają się z dziećmi w domach, spotykają w zamkniętym środowisku. Robią to samo co ich dzieci – uciekają w bezpieczny azyl.

Naszym wspólnym celem jest więc szerzenie wiedzy na temat autyzmu. Ponieważ to proces długotrwały, powinniśmy skupić się na „budowaniu” świadomego społeczeństwa. Dlatego właśnie uważamy, ze edukację należy zacząć jak najwcześniej, a ze względu na rozumienie pewnych zjawisk naszą grupą docelową jest młodzież szkół gimnazjalnych i licealnych.

Przy współpracy z poznańskimi terapeutami i wolontariuszami organizujemy przynajmniej 2 razy w roku na terenie miasta akcje spotkań w szkołach, których celem będzie przybliżenie młodzieży tematyki autyzmu. Chcemy, aby krótkie, godzinne spotkanie było jak najlepiej zapamiętane, stąd pomysł na najbardziej empiryczną formę zdobywania wiedzy – „Lekcję Akceptacji”. Krótka przedmowa o tym, czym jest autyzm, potem doświadczenia mające na celu uświadomienie, jak autysta odbiera świat. Dyskusja o tym, jak zachować się wobec autystycznego kolegi, jak mu pomoc. Jak się NIE zachowywać. Doświadczenie na własnej skórze trudności spowodowanych zaburzeniami sensorycznymi. Takie spotkania przyczyniają się do poszerzenia wiedzy na temat autyzmu, mamy nadzieję, że również do wzrostu akceptacji. Ciekawa forma powoduje także, oprócz zwrócenia uwagi i zrozumienia problemu, dalsze przekazanie nowego doświadczenia. Dzięki temu uczniowie chętnie opowiadają o tej lekcji swoim rówieśnikom, a także w domu, a to naturalnie zwiększa zasięg naszego działania.

I edycja marzec/kwiecień 2015 – zrealizowana dzięki wsparciu firmy Itelligence Sp. z  o.o. objęła ponad 1000 uczniów!

II edycja wrzesień/pażdziernik – kolejne 1000 uczniów!

Poznajcie opinie:

Opinia Gimnazjum Nr50

I reportaże:

Lekcje akceptacji: rozumiemy autyzm. Poznański Serwis Oświatowy

WTK

Chcesz przeprowadzić Lekcję Akceptacji w swojej szkole?

Od  9.09 zapraszamy na stronę: www.lekcjaakceptacji.pl

W życiu nie chodzi o czekanie, aż burza minie... Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu.

Społeczności