Co w niebieskiej trawie piszczy

„WIOSNA BUDZI ZMYSŁY” NIEBIESKA SOBOTA DLA DZIECI 27.05.2017r.

WP_20170505_15_17_57_Pro„Wiosna budzi zmysły” czyli sensorycznie, kolorowo i wesoło. Dla każdego coś miłego. Dzieci pod opieką naszych wolontariuszy i nauczycieli z Zespółu Szkół Specjalnych nr 105 w Poznan będą skakać, malować, muzykować…, czyli świetnie się bawić.

Atrakcje dla dzieci: (więcej…)

„WIOSNA BUDZI ZMYSŁY” NIEBIESKA SOBOTA DLA RODZICÓW 27.05.2017r.

bee-1575236_1920„Wiosna budzi zmysły” kolejna Niebieska Sobota z naszego cyklu Sobót z Fundacją Na Niebiesko, tym razem z Zespółem Szkół Specjalnych nr 105 w Poznaniu.
Dzieci będą bawić się na sportowo, manualnie, muzycznie i ogrodowo. A dla rodziców? Będzie równie ciekawie, gdyż porozmawiamy o seksualności naszych dzieci i nastolatków.

Dla rodziców rzecz będzie: (więcej…)

CO ZROBIĆ, ABY DZIECIOM SIĘ CHCIAŁO?

SAM_1368„Motywacja jest motorem napędowym rozwoju.Czynnik ten ma decydujący wpływ na naukę i postępy waszego dziecka. Kiedy dziecko podąża za swoimi wewnętrznymi zainteresowaniami i systemem motywacyjnym, nauka przychodzi szybko i sprawnie. ( Kaufman, 2014)
Chodzi o to, by wykorzystać system motywacyjny waszego dziecka poprzez połączenie celu lub umiejętności, która ma zostać opanowana, z tym co lubi.”{1}
Motywacja dziecka- od czego zacząć? (więcej…)

SIŁA TŁUMACZENIA

PhotoFunia-1491297182

Aby móc uczestniczyć w świecie, musimy rozumieć, co się dzieje w naszym otoczeniu..

W codziennym życiu sytuacje, o których nikt nie myśli w kategorii wyzwań, do których należy się przygotować. Przykładowo, ręka do góry, kto nie ma trudności z podróżami? No właśnie, podróże  z naszymi dziećmi z jednego miejsca do drugiego mogą być bardzo trudne. Kiedy umieszczasz dziecko w samochodzie, musi ono znać cel i być przygotowane na to, co się wydarzy. Czy Ty sam wsiądziesz bez oporu do samochodu, nie wiedząc dokąd jedziesz i dlaczego?Wyjaśniając wszystko dziecku, okazujesz mu szacunek, akceptujesz jego potrzeby i pokazujesz, że jesteś po jego stronie. Pomagając zrozumieć, co się wydarzy dajesz mu możliwość kontroli sytuacji i poczucie bezpieczeństwa, którego najbardziej potrzebuje. (więcej…)

13010068_1007616855985273_51497500_o.png

Konferencja naukowo-szkoleniowa „AUTYZM W SZKOLE. O PODĄŻANIU ZA DZIECKIEM Z OFERTĄ EDUKACYJNĄ.”

FUNDACJA NA NIEBIESKO, FUNDACJA NA RECZ INTEGRACJI  OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH I AUTYSTYCZNYCH FIONA ORAZ  AWF POZNAŃ

zapraszają 4.06.2016 do Poznania na konferencję naukowo-szkoleniową „Autyzm w szkole. O podążaniu za dzieckiem z ofertą edukacyjną.”*

Dziecko z ASD to wyzwanie. I trudności, i radość, i ogromna odpowiedzialność.

Dla rodziców, na których barkach leży wybranie „właściwej” ścieżki edukacyjnej. Dla całego systemu edukacji, który powinien zapewnić najlepsze warunki dla rozwoju dziecka z potrzebą kształcenia specjalnego. Dla nauczycieli, którzy bezpośrednio wpłyną na jego rozwój. Dla społeczeństwa, które powinno być przygotowane do integracji.

Zapraszamy wszystkich wyżej wymienionych do rozmowy na temat ewaluacji myślenia o dziecku z ASD w modelu edukacyjnym!

Jakie mamy opcje, jakie wsparcie, jakie perspektywy? Co jest najważniejsze w wyborze tej najlepszej dla dziecka opcji? Jak się ma diagnoza do potencjału i ograniczeń? Jak podążać za indywidualnymi potrzebami takiego ucznia w grupie?

Na te i inne pytania odpowiedzą specjalnie zaproszeni prelegenci, goście i sami uczestnicy konferencji. Przedstawiciele KAŻDEJ ze stron. Bo w tej dyskusji każdy głos jest ważny!

Konferencja składać się będzie z 3 części:

1. 4 prelekcje – 4 perspektywy:

– Obowiązujące przepisy dotyczące edukacji dzieci z ASD

Renata Jocz, Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania kierownik II Oddziału Organizacji Szkół i Placówek Oświatowych

– Co w praktyce wynika ze zmian w przepisach i jakie są dostępne opcje edukacyjne dla dzieci z ASD

Elżbieta Olszak, dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego Dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Z. Tylewicza w Poznaniu.

– „Jak uczą się dzieci ze spektrum autyzmu?

Mocne i słabe strony funkcjonowania dziecka ze spektrum autyzmu w procesie edukacji.”

dr Barbara Winczura, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki, Zakład Edukacji Osób z Niepełnosprawnością

– ZA w szkole.

Katja Schroedinger, autorka bloga Koci Świat ASD, osoba dorosła ze zdiagnozowanym Zespołem Aspergera (ZA) – o potrzebie zrozumienia wyzwań dziecka z ASD w szkole.

2. “Uczeń ze spektrum autyzmu w procesie edukacji.”

Otwarty panel dyskusyjny prowadzony przez prof. dr hab. Stanisława Kowalika, Katedra Kultury Fizycznej Osób Niepełnosprawnych AWF.

Prelegenci oraz goście reprezentujący każdy z wymienionych wcześniej modeli edukacyjnych podejmą rozmowę na temat wyboru modelu edukacyjnego dziecka, plusów i minusów, potrzeb i ograniczeń, kierunków rozwoju metod i podejścia do uczniów z ASD w szkolnictwie. Znaczenie i metody odpowiedniego przygotowania kadry pedagogicznej w obliczu zmieniających się trendów w edukacji. Perspektywy.

3. „Autyzm w szkole – dobra praktyka.”

Interaktywny wykład prowadzony przez Annę Janiak, Prezeskę Zarządu Fundacji na Rzecz Integracji Osób Niepełnosprawnych i Autystycznych FIONA o znaczeniu indywidualnego podejścia w określaniu przyczyn zachowania dziecka z ASD. Studium przypadków, omówienie różnych sposobów radzenia sobie z wyzwaniami.

Przez cały czas trwania konferencji druga sala zamieni się w salę doświadczeń sensorycznych, które mają pomóc w zrozumieniu trudności związanych z innym przetwarzaniem bodźców zmysłowych. Terapeuci oraz wolontariusze Fundacji Na Niebiesko będą prezentować tam doświadczenia, ktore pokazujemy w szkołach w projekcie Lekcja Akceptacji.

wejdź na stronę wydarzenia

KONFERENCJA AUTYZM W SZKOLE

lub od dnia 20.04.2016 kliknij tutaj po

BILETY

W cenie biletu – dwie przerwy kawowe.

Bilety wstepu stanowią jednocześnie voucher, który na miejscu będzie można wymienić na książkę. Jaką? Już za chwilę zdradzimy – na razie szepniemy tylko, że będzie to polska premiera.

 

*za możliwość wykorzystania nazwy oraz wsparcie merytoryczne dziękujemy autorce bloga Autyzm W Szkole http://autyzmwszkole.com

12999464_791288064338299_499094563_o.png

Microsoft Word - Lekcja akceptacji kadry - ogłoszenie.docx

Pomagamy nauczycielom zrozumieć autyzm! :)

Zapraszamy poznańskie szkoły podstawowe i gimnazjalne do udziału w projekcie współfinansowanym ze środków Miasta Poznania – AUTYZM. POZNAJ, ZROZUM, ZAAKCEPTUJ. Lekcja akceptacji dla kadry pedagogicznej.

W ramach projektu w 15 wybranych szkołach masowych przyjmujących dzieci z orzeczeniem ASD oraz całościowymi zaburzeniami rozwoju przeprowadzone zostaną warsztaty dla nauczycieli, których celem jest wskazanie kadrze odpowiedniego podejścia do takich uczniów.
Istotą warsztatów jest zrozumienie wyzwań jakie stoją przed uczniami z zaburzeniami i dostosowanie metod nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia oraz pracy w klasie integracyjnej.

Chętne szkoły proszone są o przesyłanie zgłoszeń do 25.03.2016 na adres: fundacja@naniebiesko.pl

12413816_468043330050791_496860581_o

POZNAJ, ZROZUM, WSPIERAJ – od 12.01.2016 rusza konkurs dla uczniów biorących udział w Lekcjach Akceptacji

Celem LEKCJI AKCEPTACJI jest szerzenie wiedzy na temat autyzmu wśród młodzieży w wieku szkolnym, nakłonienie uczniów do poznania, zrozumienia i akceptacji „inności“ osob z ASD. Te lekcje nie tylko pokazują czym jest autyzm i jakie wyzwania stoją przed osobami z ASD, ale również jak można ich wspierać, pomóc w odnalezieniu się w społeczenstwie osob neurotypowych. Głównym problemem osób z autyzmem jest radzenie sobie w sytuacjach społecznych.

Historyjki społeczne (ang. social stories) są jedną z technik pomocnych w terapii deficytów poznawczych z zakresu umiejętności społecznych. Są to krótkie opowiadania przedstawiające prostym językiem poprawne zachowania w określonych sytuacjach społecznych. Maja za zadanie pomóc dziecku poradzić sobie w konkretnych sytuacjach. Stanowią swoisty przewodnik, w formie pisemnej lub wizualnej, opisujący różne interakcje społeczne, sytuacje, zachowania i umiejętności.

Konkurs jaki proponujemy uczniom, którzy brali udział w Lekcjach Akceptacji polega właśnie na stworzeniu historyjek społecznych dla dzieci z ASD w wieku 6-12 lat. Historyjki mogą być przedstawiane w formie opowiadań, bajek, wierszy, piosenek, rysunków, komiksów, nagrań, itp.Tematów jest mnóstwo – cennym źródłem zbierania informacji będą dla was blogi prowadzone przez dorosłe osoby z ASD, rodziców dzieci z ASD.

Przykładowe tematy podawane przez ww grupę dla dzieci w wieku 6-12 lat: o wizycie u dentysty, podawaniu lekarstw, jak funkcjonuje moje ciało, obcinanie paznokci, włosów, skąd biorą się niespodziewane hałasy (dla dzieci z nadwrażliwością słuchową). Wizyty gości np. jak ktoś ma urodziny to my idziemy do niego a nie on do nas, co powiedzieć kiedy goście odchodzą a co kiedy przychodzą. Święta, wakacje, ulubione zajęcia, przedszkole/szkoła (rożne sytuacje, konkretne pomieszczenia, co sie w nich robi np. jak poruszać się po szkole, do której toalety pójść, co należy robić podczas zabawy z innymi dziećmi), rozmowa przez telefon, radzenie sobie z emocjami, rozpoznawanie emocji u innych. O zachowaniu (przeklinanie, relacje dziewczyny-chłopacy), dojrzewaniu, jedzeniu w restauracji, itp.

Prace oceniać będzie jury, w którego składzie są: psycholog, pedagog specjalny i terapeuta dzieci z ASD,  rodzice dzieci z ASD, osoba dorosła z ASD.

NAGRODY

1. Nagroda główna w 2 kategoriach: pisemnej i audiowizualnej

2 godzinna sesja planowania ścieżki rozwoju przeprowadzona przez certyfikowanego coacha ICF – Ingę Bielińską

Inga Bielińska

Inga Bielińska – Certyfikowany coach ICF (ACC), systemic coaching i trener inspirowany Non-Violent Communication. Zdobyła doświadczenie menedżerskie kierując pracą szkoły językowej oraz jako Dyrektor wielkopolskich struktur International Coaching Federation (vice dyrektor od 04.2013, dyrektor od 05.2014). Partner zarządzający w Projecie LEVERAGE i właścicielka Pracowni Rozwoju.

Przedsiębiorca, wykładowca poznańskich uczelni (WSB, WSNHiD). Wykorzystując dotychczasowe doświadczenie specjalizuje się w budowaniu efektywnych zespołów, komunikacji w zespole, rozwiązywaniu konfliktów. Pracuje głównie procesowo w coachingu dla wyższej i średniej kadry zarządzającej, zespołowym i grupowym.

W swojej pracy łączy m.in. podejście systemowe (w oparciu o szkolenia i prace Johna Wittingtona,  Caitlin Walker i Petera Senge), psychologię pozytywną – skoncentrowaną na rozwiązaniach z rozwojowym wykorzystaniem technik kreatywnych. Zrealizowała ponad 1000 godzin coachingowych (coaching menedżerski, kreatywności, zespołów) i dwa razy tyle pracy trenerskiej. Jest mentorem przygotowującym do egzaminu ACC w ramach ICF.

Współpracuje z GoldenLine jako ekspert kariery. Publikuje artykuły branżowe na swoim blogu (http://pracowniarozwoju.wordpress.com/), na GoldenLine i na LinkedIn.

2. Nagroda dodatkowa

książka „Wyspy Komfortu“ z osobistą dedykacją oraz sesja rozwojowa ufundowana przez Honorowego Członka Jury Konkursowego – coacha ICF Kamilę Kruk

Kamila Kruk

Kamila Kruk – współwłaścicielka spółki, partner w wydawnictwie OSMConsult, w ramach których realizuje projekty łączące rozwój osobisty i biznes.

Redaktor naczelna ogólnopolskiego portalu Świat Coachingu i coach z międzynarodową akredytacją ICF. Trenerka rozwoju osobistego z 10-letnim doświadczeniem w pracy z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i biznesem, gdzie wykorzystuje swoją wiedzę z ukończonych studiów: ekonomii i psychologii komunikacji społecznej. Autorka książki „Wyspy komfortu” oraz autorskich warsztatów „Wyjdź ze swojej strefy komfortu- świadomie i celowo”. Partner w OSMconsult i OSMpower, gdzie jest wydawcą książek autorów polskich i zagranicznych.

Ekspertka w zakresie rozwoju osobistego w Akademii Marki z Klasą. Inicjatorka i organizatorka projektów dla kobiet m.in. Kobiecy Lublin, Kongres Kobiet czy autorski program rozwojowy: Kobieta z moich snów. Finalistka plebiscytu Kobieta Przedsiębiorcza Lubelszczyzny.

Ekspertka portalu „Zmiany w życiu”. W Radio Freee współprowadzi autorską audycję o rozwijaniu się każdego dnia.

www.kamilakruk.pl

3. Wyróżnienia

drobne nagrody książkowe

Zapraszamy Was do udziału!

Regulamin konkursu

Jak napisać historyjkę społeczną

 

 

Screen Shot 2015-10-01 at 5.16.57 PM

TACY JAK WY – AUTYZM

Z prawdziwą przyjemnością pragniemy zaprezentować Państwu efekt współpracy i wsparcia wielu osób!
Film, w którym to, o czym mówimy na Lekcjach Akceptacji, usłyszycie z ust dzieci z ASD i ich przyjaciół.
Film, którego odtwarzanie przekazujemy szkołom w całej Polsce w ramach Lekcji Akceptacji. (więcej…)

Xmas

Zdrowych, spokojnych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia!

„Ktoś miłowany tu przyjdzie — dobre obejmą nas ręce
I będą nasze uśmiechy srebrnym błękitem dziecięce.
Ktoś miłowany nam powie: Tęsknotą waszą zakwitnę,
Ponad srebrnymi łodziami ujrzycie żagle błękitne.
Jakże daleko — daleko fala nas życia poniosła
Wszystko się ku nam przybliży: żagle i łodzie, i wiosła.
Wszystko się ku nam przybliży i w zachwyceniu ukaże
Dawno zgubione radości, imiona nasze i twarze.
Gwiazdy melodią zaszumią, struny się dźwiękiem rozpędzą.
Będziemy sami dźwiękami i tą błękitną kolędą.”
Błękitna kolęda J. Pietrzycki

baner

WSPARCIE PROJEKTU LEKCJA AKCEPTACJI

baner2

Rozpoczynamy II edycję Lekcji Akceptacji w poznańskich szkołach!

W tym roku chcielibyśmy wzmocnić przekaz, wykorzystując film, gdzie o wszystkich problemach, o których mowa w naszej prelekcji opowiadają dzieci/młodzież z autyzmem i ich neurotypowi przyjaciele.

Mamy zgodę na wykorzystanie filmu w wersji oryginalnej, jednakże za stworzenie polskiej wersji trzeba zapłacić licencję.

Ponieważ projekt prowadzą nieodpłatnie pracownicy Fundacji Na Niebiesko oraz wolontariusze brakuje nam środków na spełnienie tego warunku.

Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezydenta Miasta Poznania, patronatem medialnym TVP Poznań oraz Radio Merkury.

Niestety w tym roku nie udało nam się już otrzymać dofinansowania projektu.

Dlatego też zdecydowaliśmy się zwrócić się do Was, ludzi, którym tak jak nam zależy na kształtowaniu świadomego społeczeństwa…

Jeżeli każdy z Was wesprze nasz projekt choćby najdrobniejszą kwotą a będzie Was wielu – uda nam się zrealizować cel! Mamy na to 30 dni, a więc ogromna prośba o wsparcie w każdej postaci – również rozpowszechniając ten apel:

Wsparcie Lekcji Akceptacji na Polak Potrafi

W życiu nie chodzi o czekanie, aż burza minie... Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu.

Społeczności